• Facebook
  • Twitter
Pirátská strana Karlovy Vary
  • Úvod
  • Program
  • Aktuality
  • Naše posádka
  • Kalendář akcí
  • Kontakt
Vyberte stránku

Postřehy ze zadní lavice III

autor: admin | Led 28, 2019 | novinky | 0 komentářů

Předně si asi položíte otázku, kam nám zmizel druhý díl. Postřehy z prosincového zastupitelstva se nám přes vánoční svátky poněkud zašantročili, takže budou doplněny později.

Kompletní záznam jednání si můžete přehrát zde: http://live.publicstream.cz/vary/1-jednani-zastupitelstva-mesta-karlovy-vary-dne-24-1-2019-470. Bude vás to stát jen šest hodin vašeho života 😊.

V klíčových věcech koalice hlasovala opět jednotně a nepřipustila žádné komplikace. Nicméně ani po necelých sto dnech vlády není představen žádný dlouhodobější plán, strategie, čeho chce koalice ANO, Karlovaráci, ODS dosáhnout. Zatím se stále pohybujeme v oblasti PR slibů ve stylu Marka Prchala…

Stručně, pokud se vám nechce číst celý článek:

  • Koalice schválila rozpočet města – předpokládá se vyrovnaný, s příjmy i výdaji 1,373 miliardy korun
  • Významné městské organizace byly rozpočtově kráceny – zejména KSO a Infocentrum
  • Více peněz půjde neprůhlednou cestou – přes Nadaci města
  • Josef März /Karlovaráci/ přestal být uvolněným radním, kulturu má nově pod sebou jeho stranický kolega Pavel Bouška
  • Město definitivně smetlo ze stolu koncesní smlouvu k Alžbětiným lázním
  • Skupina pod vedením Petra Bursíka připraví alternativní variantu opravy Vřídelní kolonády

 

Rozpočet

Základním materiálem zastupitelstva bylo schválení rozpočtu města na rok 2019. Oproti návrhu, který ještě před volbami představilo bývalé vedení města, nedoznalo výrazných změn. Ačkoliv se primátorka prsila, že „rozpočet nastartuje rozvoj města“, vypadá to spíše jako rozjezd se zataženou ruční brzdou. Některá vychvalovaná šetření (např. právní odbor) se jen přesunuly do „jiného hrníčku“ (soudní spory s KV Arenou).

Jako velmi problematické vnímáme značně optimistický odhad příjmů do rozpočtu města pro rok 2019. Odhaduje se nárůst o 70 milionů, o 10 % více než letos. Při zpomalování ekonomického růstu a rostoucí nejistotě se dá čekat spíše mnohem nižší růst. Ostatně v posledních letech se nárůst příjmů ze státního rozpočtu (neboli rozpočtové určení daní) pohyboval na úrovni 8-9 %.

Poprvé po dlouhých letech nebyl rozpočet prodiskutován s opozicí předem, tak se zásadní boj uskutečnil na zasedání zastupitelstva a to zejména mezi bývalým a současným vedením města. Z našeho úhlu pohledu se dlouhodobě neřeší netransparentní outsourcování některých služeb (např. bytové a nebytové prostory města), které stojí město celkem sedm milionů korun ročně. Tyto služby mají pod sebou společnosti, které jsou blízké současnému vedení města (a dokonce fungují i jako jednatelé některých městských firem), takže žádná výrazná změna se očekávat nedá.

Na největší škrty se musí připravit Karlovarský symfonický orchestr a Infocentrum města. Obě dvě organizace o zhruba tři miliony korun. Vlastní městské organizace jsou tak tlačeny k šetření (a možná větší efektivitě), ale například soukromý klub HC Energie Karlovy Vary, který má ročně z veřejných rozpočtů příspěvek 32 milionů korun (42 % rozpočtu) a loni vykázal zisk osm miliónů korun, šetřit nemusí. Proč je tomu tak kuriózně vysvětlila náměstkyně Zemanová /Karlovaráci/:

Vlastní organizace mohou hospodařit lépe, chceme provést reorganizaci, tam ty prostředky snížíme. HC Energie hospodaří dobře, není dobré jim snižovat částku. Šli jsme do voleb s podporou kultury a sportu, tak to plníme.

Nutno poznamenat, že v minulém roce měla HC Energie zisk osm milionů. Jako soukromé s.r.o. vážně nemusí peníze městu vracet… Vzhledem k úspěchům Infocentra za různé produkty a služby se nabízí otázka, zda se nejedná o trestání úspěšných. Podle primátorky se dá práce Infocentra „dělat lépe a efektivněji.“ Nutno říci, že z celkového rozpočtu Infocentra 21 milionů korun se polovina dá na mzdové náklady (zejména zaměstnancům na dvou pobočkách) a na marketingové aktivity zbývá cca. pět milionů korun. Při snížení dotace o tři miliony si snadno můžete spočítat, kolik na marketing zůstane…

Obecně se rozdělování peněz posunulo do větší mlhy, například deklarované navýšení peněz do kultury a sportu může zůstat jen fikcí. Mrzí nás, že stále neexistuje jednoduchá verze rozklikávacího rozpočtu města tak, aby si každý občan mohl lehce najít kompletní údaje. Také chybí mapa investic, aby každý viděl, kam jdou investiční peníze města.

 

Nadace města

Městská nadace vznikla jako nápad velké koalice ODS-ČSSD v roce 2005. Původně měla sloužit k přerozdělování části peněz, které město dostává za povolování hazardních přístrojů. Jediným dlouhodobým výrazným přispěvatelem do nadace tak byla SLOT game Milutina Periče – v roce 2008 měl dokonce uhradit část splátky za budovu Lázeňské 1 právě příspěvkem do nadace (jednalo se o celkem deset milionů korun).

Už od počátku bylo jasné, že nadace bude čistě politickou hračkou – do správní rady byli dosazeni politici z těch správných velkokoaličních stran – současný předseda Jiří Vaněček (ODS) je v čele nadace od roku 2008, kdy vystřídal hrobnici karlovarské kultury Moniku Makkiehovou. Místopředsedkyně Jana Petříková (dříve ČSSD, naposledy kandidovala za Volbu pro Karlovarský kraj, která má blízko k Tomáši Hybnerovi a Haně Zemanové) je ve správní radě dokonce od roku 2006. Během těch dlouhých let nebyla žádná snaha od těchto představitelů nadace dát jí důvěryhodnou a transparentní tvář.

Jindřich Čermák se vyjadřuje k Nadaci města

K tomuto kroku se zatím nechce uchýlit ani nové vedení města. Pro příští rok se počítá s navýšením příspěvku z 18,5 na 20 milionů korun. Nadace je netransparentním a čistě politickým orgánem. Nemusí vysvětlovat, komu a kolik peněz přiděluje, nemusí vysvětlovat, proč dává nulu. Zatímco v zastupitelstvu, výborech a komisích jsou zastoupeni politici napříč stranami a jednání jsou pod kontrolou, včetně veřejných zápisů, karlovarská nadace toto nemá.

Je otázkou, zda nové vedení půjde cestou větší transparentnosti nadace, nebo ta bude i nadále sloužit zejména jako průtokový ohřívač peněz pro profesionální sport. Zatím to vypadá spíše na druhou variantu.

 

Vřídelní kolonáda

Skupina kolem náměstka Petra Bursíka /ODS/ hodlá vypracovat alternativní plán k zatím jediné variantě opravy Vřídelní kolonády. Současný plán spočívá v přestěhování tzv. krenotechnologie (laicky řečeno to jsou trubky, kterými proudí vřídelní voda do hotelů a také do samotného výtrysku Vřídla) do prostor před kolonády, do míst bývalého domu Bílý lev. Po přestěhování by došlo k opravě sálu s výtryskem a následné navrácení trubek zpátky.

Vřídlo netryská…

Náměstek Bursík přichází s tím, že by se trubky nestěhovaly, ale nad ně by se postavila konstrukce, která by je ochránila před stavebními pracemi. Samotná oprava by pak neměla toto srdce Vřídla ohrozit. Podle Bursíka je tato varianta rychlejší a levnější.

Kolonádu jsme si prohlédli a situace je vskutku havarijní a oprava musí začít co nejdříve. Na druhou stranu – v tomto případě se nevyplatí šetřit a přehnaně riskovat. Vřídlo je to nejcennější, co Karlovy Vary mají, to, co město udělalo jméno. Zaráží nás, že tato varianta se dostává k jednání až nyní, že předchozí vedení s ní reálně nepočítalo, resp. ji nepřipravilo k bližšímu projednávání.

Strop místnosti s krenotechnologií. Tudy proudilo Vřídlo do sálu s výtryskem.

V tomto směru chceme rozhodovat maximálně odpovědně a informovaně. Podpořili jsme usnesení pro rozpracování Bursíkova nápadu, ale podpoříme tu možnost, která bude maximálně možně eliminovat rizika, které mohou nastat. Nechceme být zapsáni do historie města jako hrobaři Vřídla…

 

Alžbětiny lázně

Uzavřela se historie koncesní smlouvy, kterou zastupitelstvo definitivně odmítlo. Samotná myšlenka je určitě smysluplná, navržená koncesní smlouva nebyla z našeho pohledu výhodná a její definitivní konec rozhodně vítáme. Celé koncesní řízení bylo špatně vysvětleno směrem k veřejnosti a nejen pro nás zůstalo víc otázek než odpovědí.

Teď je potřeba zajistit, aby se z Alžbětiných lázní postupně stala výkladní skříň karlovarského lázeňství. Pomoci by mohlo znovuobnovení vědecko-výzkumného balneologického ústavu, jehož srdce by právě v AL sídlilo. I díky tomuto kroku by se peníze na rekonstrukci mohly najít v rámci státních dotací RE:Start.

 

Personální změny

Jsou spíše kosmetického charakteru. Uvolněný radní pro „jen kulturu“ Josef März nestíhal politickou činnost společně s odpovědnou pozicí v nemocnici, kde se k prvnímu lednu stal primářem. Například jeho účast na radách města byla 25%. Proto logicky byl tlak od opozice a koalice, aby hnutí Karlovaráci svou personální politiku přehodnotilo.

Nakonec se stalo tak na půl – März přestal být uvolněným radním a je jen radním řadovým, kulturu má pod sebou nově Pavel Bouška /Karlováraci/, taktéž jako neuvolněný. Připomínáme jen, že uvolněný znamená, že daný politik je uvolněn ze své práce, aby se mohl plně věnovat politické činnosti. Neuvolněný znamená, že danou věc koná vedle své dané práce (za zlomek odměny uvolněného).

Došlo na naše slova, že souběh náročné práce a politické funkce bude takřka nemožný. Možná i díky tomuto kroku dostala kultura pořádné rozpočtové zásahy…

 

A ostatní

V rámci diskuse došlo například na projednávání situace ohledně hotelu Thermal. Podle novinových článků se začalo pracovat na rekonstrukci hotelu, ale městu, a o to méně veřejnosti, nebylo k tomuto vůbec nic předloženo.  A tak ministerstvo financí maká:

  • bez architekta
  • bez transparetní soutěže
  • bez prezentace veřejnosti
  • bez vize
  • bez konzultace s autory
  • bez informací o dodavatelích
  • bez informací o provozovateli bazénu

Thermal je důležitou součástí města a srdcem filmového festivalu a vážně hrozí, že dojde ke „zbastlení“ stavby a prostoru. Prosadili jsme usnesení, kterým úkolujeme radu k získání všech možných informací k rekonstrukci. Věříme, že aspoň něco se po ANOlinii dostane i k veřejnosti.

 

Koalice rozhodla o snížení počtu jednání zastupitelstev na pouhých šest ročně. Další se tak bude konat až 2. 4. 2019, mezera je tak takřka 70 dní, což často nebývá ani o prázdninách. Je nám jasné, že opoziční názory nebývají ty z nejpříjemnějších, ale tím, že se omezí počet jednání, se kritika opozice nesníží 😊.

 

Víte, jak se nejlépe dostat do představenstva městské firmy? Buďte zadobře s manželkou! Nikdy nevíte, kdy se stane primátorkou nebo hejtmankou.

Je to komické, ale v představenstvu Karlovarské teplárenské sedí jak manžel hejtmanky Jan Mraček, tak Petr Myšák, který je společně s manželem primátorky Tomášem Pfefferem jednatelem společnosti Seniormed. Ukazuje se, že politické dosazování do městských firem dostalo zcela nový rozměr a budou nově řízeny jako rodina.

Už je líp?

Vložit komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

VIDEO: Tisková konference

Tisková konference

Pusťte si nás :-).

Zveřejnil(a) Piráti Karlovy Vary dne Středa 11. července 2018

Kalendář akcí

Vizi pro komunální volby 5. a 6. října 2018 zpracovali aktivní spoluobčané pod vlajkou Pirátské strany Karlovy Vary. Jedná se o vize, nikoliv o sliby! Jak moc je budeme moci naplnit záleží na síle získaného mandátu od voličů. Volte s rozvahou! Děkujeme.

  • Facebook
  • Twitter
PIRATIVARY.CZ | ZNÁME LEPŠÍ VARYANTU
Rolava

Areál přírodního koupaliště Rolava je typickým případem privatizace veřejného majetku politiky napojené na městské firmy. Firma KV City Centrum, která areál spravuje, je politicky vedena od samotného založení (dříve jako Autocentrum-F), posledních šest let, od vstupu ODS je politický vliv výraznější. Současný jednatel je napojen na ČSSD.

Rolava prodělala výraznou opravu díky dotacím z programu ROP Severozápad (vyšetřování aktérů podvodů z řad regionálních politiků nadále probíhá). Po pět let byla možnost funkcionality omezena udržitelností projektu, nyní jsou stavidla obrazotvornosti vypuštěna. A dorazila pořádná vlna.

Díky tomu, že KV City Centrum je společnost s ručením omezení, nemusí se řídit striktními pravidly jako městské příspěvkové organizace a tak zadala bez výběrového řízení studii budoucí podoby areálu. Není bez zajímavosti, že projekt vypracovalo Studio Hangár, přímo napojené na některé radní. Studio vypracovalo také kritizovaný projekt dopravního terminálu u Tržnice.

Projekt připomínal pohádku o Pejskovi a Kočičce, když vařili dort. Do areálu by se vešlo všechno od autokempu, přes chatky, amfiteátr a repliku Stonehenge k odpočinku. Žaludek z toho nebolí, hlava ano. Pokud by se postavily všechny věci z plánu, Rolava by ztratilo kouzlo jako místo k odpočinku – takřka každé místo by bylo něčím zastavěno.

Nicméně ze studie se již začala provádět první věc, jedna z nejvíce zbytných. Již tento rok by mělo dojít k zahájení výstavby restaurace se světáckým názvem „Café Rolava“. Stavba v místě, kde sezona probíhá tři (při dobrém počasí čtyři) měsíce vyjde město na osm milionů korun a v podstatě se jedná o veřejnou službu – nemůže se nikdy zaplatit – město předpokládá roční nájem 125.000 korun.

Vkládá se otázka, jestli se postupovalo při projektu stavby s rozmyslem. Jestli by nebylo lepší zachovat, případně rozšířit současnou pergolu a občerstvení řešit bytelnějším bufetem nebo prostřednictvím populárních food trucků. Objekt restaurace také výrazně ztíží možnost pořádání různých drobných kulturně-společenských akcí, neboť je vyprojektována primárně jako stravovací zařízení.

V minulém volebním období pak došlo i na drobnější investice v podobě například zážitkového chodníku (sto tisíc za to, abyste si vyzkoušeli rozdíl chodit po kamení nebo písku) případně hrdé dítě náměstka Riška – kuličková aréna, kde si lidé chodí zahrát kuličky (místo hřišť na pétanque; koule se nám trochu zmenšují).

Piráti budou prosazovat rozvoj areálu jako přírodního koupaliště bez megalomanských staveb. Podpoříme rozvoj sportovišť, výstavbu malého pevného pódia pro oblíbené venkovní akce či míst pro piknik a opékání.

Jak využít svůj volební hlas naplno?

Vy u vás nekroužkujete? Ne, my se prosím křížkujeme…

Každé komunální volby přinášejí opět zmatek do hlav voličů, neboť musí vyměnit oblíbené kroužkování za méně obvyklé křížkování. Problém je, že křížkem ovlivní podporu svého kandidáta mnohem méně, než jak na první pohled vypadá.
Ve volbách totiž nemáte jeden hlas, máte jich rovnou 35. A je jen na vás, jak je rozdělíte. Jen si musíte zapamatovat, že jednomu kandidátovi můžete dát právě jeden hlas (a ne všechny). Hlasy můžete dát jedné kandidátce nebo 35 lidem napříč politickým spektrem. Rozhodně ale využijte všechny!
Pokud si myslíte, že pomůžete svému favoritovi tím, že mu hlas dáte, ale nikomu dalšímu, jste na omylu. Jeho strana třeba vůbec nemusí překonat 5 % potřebných k zisku mandátů, nebo ji o více mandátů připravíte. Důležitý je právě onen celkový počet hlasů.
V komunálních volbách je také obtížné pro jednotlivé kandidáty přeskakovat, protože se musí paradoxně spolehnout na hlasy těch, kteří nevolí jeho stranu. V těchto volbách neexistují preferenční hlasy. Jsou jen hlasy…
Největší fintou v obecních volbách je skutečnost, že si myslíte, že vybíráte „své zastupitelstvo“, že preferujete své kandidáty. Inu, ten, kdo má z hlasu největší radost, je vždy strana. Dejme si modelový příklad – obec má 15 členné zastupitelstvo. Existuje lídr strany A, kterého ve vedení obce již nechci. Tento lídr dostal pouze 10 hlasů, ale je napsaný v kandidátce příslušné strany na prvním místě. Dalších 12 kandidátů z jeho strany dostalo po 120 hlasech a další 2 dostali 110 hlasů. Celkem tedy 1670 hlasů a tím strana získala jeden mandát = jedno místo v zastupitelstvu.

Kdo bude zastupitelem?

Jelikož nikdo nedostal více než 10 % než je průměr na jednoho kandidáta (průměr je v tomto případě 111,33 hlasů) a přeskakující kandidát by potřeboval 122,46 hlasů, tak mandát získává první člověk z kandidátky, i když dostal pouze 10 hlasů.
Využijte tedy co nejvíce svých hlasů a dejte je co nejméně stranám. Pomůžete jim tím.

KV Arena

Výstavní, sportovně kulturní a kongresové centrum Karlovy Vary – tak zněl oficiální název projektu výstavby dnešní KV, tedy Realistic, Areny. Ve městě asi nemáme kontroverznější stavbu – stačí si vzpomenout na ostudnou karlovarskou losovačku.

Duch losovačky jako by se nad areálem vznášel dodnes. Město stále splácí ročně 40 milionů za úvěr na halu (do roku 2023) a z „multifunkční“ arény se stala hokejová hala s minimem akcí jiného ražení. V posledních měsících se navíc opět o dění v hale zajímá policie – důvodem jsou podezřelé zakázky, které dokonce měří ke členovi dozorčí rady (a k předsedovi představenstva Dopravních podniků).

Politické trafiky v městských firmách jsou jedním z největších nešvarů našeho města. V případě KV Areny byli v jejím čele politici i během všech koalic primátora Kulhánka. Nejdříve to byl Roman Maleček, bývalý radní za TOP09, následován Vladimírem Kvasničkou (zvolen za ANO), který byl podržen všemi koalicemi od roku 2014. Přežil několik pokusů o své odvolání, až mu zlomila vaz zatím živá kauza s nevýhodnými nákupy a opravami. Poprvé po osmi letech tak nevede tuto městskou firmu politik.

O personálních poměrech uvnitř KV Areny se vyprávěly po městě různé příběhy, jisté je, že několik zaměstnanců, kteří byli za Kvasničky propuštěni, firmu úspěšně zažalovali.

Kdo využil soudu, bylo také město, které se snažilo dokázat, že stavební firmy se na hale obohatily. To se město nepodařilo (podle opozice i proto, že městští právníci byli nedostatečně připraveni). Nehodláme hodnotit vyjádření soudu ale ponecháme jen dvě čísla – KV Arena (tedy hlavní a tréninková hala) stála necelých 1,2 miliardy korun. Totožná hala v Třinci (podle stejného projektu, o cca. osm set míst menší) vyšla na 700 milionů. Jenže tu stavěl soukromý sektor…

Dalším zajímavým sporem ohledně naší drahé haly byl prodej práv na její pojmenování. Bývalý jednatel Kvasnička dojednal prodej práv firmě Realistic za necelé dva miliony korun ročně. Ponechme stranou, jestli to bylo nebo nebylo v jeho pravomoci. Je smutné, že po devět let (hala stojí od roku 2009) žádný z jednatelů nebyl schopný podobnou smlouvu vyjednat a aspoň trochu tak ulevit městskému rozpočtu, který je halou zatížen každoroční provozní dotací ve výši 20 milionů korun. Mimořádně vtipná byla reakce majitele hokejového klubu Karla Holoubka, který se v novinách v minulosti rozčiloval, že on a jeho partneři dává do hokeje miliony a jméno haly pak město prodá za pár milionů. Na to je jednoduchá odpověď – devět let měl možnost dát městu nabídku, která se nedá odmítnout.

KV Arena je komplex dvou hokejových hal, bazénu a haly na míčové sporty. Ani jedna stavba si na sebe nevydělá a je potřeba provozní dotace. To je stav, který nepůjde obrátit, ale šel by minimálně zbrzdit. Transparentním hospodařením, personální optimalizací, rozumnými nákupy a zajímavými akcemi bychom mohli celkovou ztrátu alespoň zmírnit.

Co budou Piráti prosazovat?

–        Městskou firmu musí vést manažer, odborník, nikoliv politik jako posledních osm let vybraný v otevřeném výběrovém řízení.

–        Rovný a férový přístup ke všem sportům, nejen k těm privilegovaným.

–      Hala jako přirozené kulturní a sportovní centrum regionu s odpovídajícími akcemi.

Císařské lázně

Dřívější perla lázeňství ve městě se stala jedním z největších kamenů na krku města. Již přes třicet let budova neslouží svému plánovanému zaměření, tj. balneologii. Nejdříve zde fungovalo kasino (již od roku 1988!), posléze je využití budovy víceméně sporadické, kdy nejvíce ožívá během filmového festivalu.

Stavu budovy nepomohl ani majetkový pingpong mezi městem a krajem. Lázně jsou nyní majetkem kraje, nicméně všichni chápeme, že musí dojít k maximální součinnosti mezi ním a městem ke správě a využití této cenné památky. V minulých letech došlo například ke tvorbě projektové dokumentace, která v cenném objektu počítala i s luxusními apartmány. Tato dokumentace přišla město na 63 miliónů korun.

V současnosti je připravena rekonstrukce budovy pod taktovkou kraje. V lázních  probíhá stavebně technický průzkum, který dokončuje podklady pro dokumentaci a bude vyhlášeno nové výběrové řízení na zhotovitele. Na ministerstvo kultury byly odeslány všechny materiály potřebné k získání dotace ve výši 250 milionů korun, celková cena rekonstrukce by měla být 570 milionů.

Kraj pak s městem podepsal memorandum o možnosti zabudování koncertního sálu (je nicméně zajímavé, že v době, kdy primátorovo hnutí bylo součástí krajské koalice, primátor osobně vyvrátil možnost sálu pro KSO v budově lázní). S částí se počítá na muzejní, výstavní prostory, reprezentativní prostory, počítá se i s restaurací. Všechny prostory jsou nastaveny tak, aby byly co nejvíce variabilní.

Současné vedení podmiňuje příspěvek města na rekonstrukci lázní ve výši 150 milionů výhradně sálem pro KSO. To nám přijde jako poněkud krátkozraké řešení – současný projekt počítal s bouráním, s čímž nesouhlasili památkáři. Problematické také je, že v případě výstavby sálu se omezí využití dalších prostor – jediné přirozené světlo, které do bývalých koupelen jde, je právě to z atria.

Co budou Piráti prosazovat?

– Nebudeme příspěvek města na rekonstrukci vázat výhradně na sál pro KSO.

– Ve spolupráci s krajem budeme hledat smysluplné využití, např. pro muzeum lázeňství

Alžbětiny lázně

Samotný koncept koncesní smlouvy nepovažujeme za špatný. Může to být dobrá cesta, jak opravit chátrající budovu Alžbětiných lázní a udělat z ní středobod městského lázeňského života. Současná nabídka není pro město nejvýhodnější. Hlavním přínosem, který z ní vyplývá, by mělo být „know how“ firmy, která má budovu provozovat. To nám nepřijde dostačující vzhledem k problémům, které toto přináší (viz níže).

Dalším problematickým bodem je skutečnost, že přestavba lázní by se dělala podle projektu koncesionáře, a bude tak plně vyhovovat jeho potřebám. Po skončení smlouvy by tak město mohlo být postaveno před další obtížný problém. Dlouhodobé pronájmy jsou vždy výhodnější pro pronajímatele než pro nájemce.

A je také více než smutné, že město zcela rezignovalo na možnost lázně provozovat samo. Opravdu je samospráva tak neschopná, že neumí zařídit projekt a najít takový management, který by dokázal držet budovu v černých číslech? Za současnou ředitelkou lázní stojí politická správní rada ve složení Hejnová (ANO/KOA/Krásné Vary), Fomenko (ANO/Pro Zdraví a Sport) a Hytha (ČSSD). Tedy opět trafikanti v městské firmě.

Shrnutí, proč nepovažujeme navrženou koncesní smlouvu za dobrou:

–        Koncesní smlouvu budou uzavírat Alžbětiny lázně s koncesionářem, kterým by měla být společnost s ručením omezeným, se základním jměním ve výši 100.000 korun a která není k dnešnímu dni založena. Na otázku, kdy bude, odpověděli zástupci advokátní kanceláře, že k tomuto kroku přistoupí až po schválení koncesní smlouvy.

–        Finanční výbor města Karlovy Vary nedoporučil Zastupitelstvu města přijmout navržené usnesení.

–        Odbor financí a ekonomiky města Karlovy Vary poukazuje na významné zatížení budoucích rozpočtů města Karlovy Vary v důsledku úvěru ve výši 450 milionů korun, kdy město nepočítá s výdajem na strategickou investici do revitalizace Císařských lázní, na které se dohodlo s Karlovarským krajem ve výši 150 milionů korun, tudíž další kapitálové výdaje města (investice) z důvodu předlužení již nebudou možné.

–        Nabídku v koncesním řízení podal pouze jeden uchazeč, takže město nemělo v podstatě možnost jakéhokoli jiného výběru.

–        Vklad koncesionáře z vlastních zdrojů je pouze ve výši 11 milionů korun, přičemž dotace města je ve výši 450 milionů plus ručení města za bankovní úvěr koncesionáře ve výši 100 milionů korun.

–        Koncesionář bude zadavateli (Alžbětiny lázně) za pacht závodu (tj. lázním) hradit pachtovné ve výši 2 % z celkových tržeb koncesionáře (ano, pořád se bavíme o s.r.o., která dnes není ještě založena, neznáme ani strukturu statutárních orgánů této společnosti) a 1,2 milionu korun fixní částky, ale až po uplynutí 4 let, kdy po tuto dobu bude pachtovné pouze ve výši 250 tisíc.

–            Alžbětiny lázně budou provozovány jako nestátní zdravotnické zařízení, při rekonstrukci se počítá se zřízením ubytovacích kapacit.

–        I přesto, že koncesionář je vybírán na základě transparentního koncesního řízení v souladu s Koncesním zákonem, existuje riziko, že poskytnutí dotace ze strany města na rekonstrukci Alžbětiných lázní a.s., nebo poskytnutí ručení ze strany města za úvěrový závazek koncesionáře může být považováno za veřejnou podporu, která není slučitelná s vnitřním trhem EU. Z toho důvodu je nezbytné před uzavřením koncesní smlouvy vyhodnotit otázku veřejné podpory a případných rizik s ní spojených vč. případné komunikace veřejné podpory s EU. Posouzení veřejné podpory probíhá. Z tohoto důvodu je nezbytné, aby k uzavření koncesní smlouvy nedošlo před kladným vyhodnocením otázky veřejné podpory. Proto návrh usnesení obsahuje doporučení Alžbětiným lázním, aby koncesní smlouvu zadavatel uzavřel pouze tehdy, bude-li kladně vyhodnocena otázka veřejné podpory či rizik s ní spojených.

Podle koncesního zákona je třeba k účinnosti koncesní smlouvy souhlas Zastupitelstva města Karlovy Vary. Nebude-li tato smlouva schválena, celé koncesní řízení bude zadavatelem, tedy Alžbětinými lázněmi, zrušeno.

Nicméně na základě výše uvedených skutečností je pro město Karlovy Vary tato koncesní smlouva nevýhodná. Po 25 let bude nám ještě dnes neznámý koncesionář provozovat AL, bude z věci brát užitky (sice snad v revitalizovaných Alžbětinkách), ale výše úvěru je pro město Karlovy Vary v současné době značně zatěžující. Vezmeme-li v úvahu problém Císařských lázní, nedořešenou oprava či výstavbu Vřídelní kolonády, nesplacený úvěr na KV Arénu, mohl by při pořizování dalších potřebných úvěrů nastat problém z důvodu předlužení města a tudíž značné omezení při transferu peněz ze státního rozpočtu.

Z výše uvedeného je patrné, že koncesní smlouva není výhodná pro město, a proto by se mělo od ní odstoupit. Navíc posouzení k veřejné podpoře stále probíhá. Neznáme, zda bude kladné či záporné stanovisko. Doporučení je, dokud nebude stanovisko známé, neuzavírat koncesní smlouvu.

Thermal

Komplex hotelu Thermal je unikátním prostorem, který ale již pěknou řádku let chátrá a neplní všechny své zamýšlené funkce.

Nutno v první řadě říci, že Thermal patří státu (resp. pod ministerstvo financí) a to včetně pozemků a tedy např. i chodníků a ploch. Proto jsou možnosti města značně omezené a mohou být maximálně na úrovni dílčí spoluúčasti.

Hotel Thermal vnímáme jako fascinující a důmyslné architektonické dílo. Při bližším seznámení s ním na vás dopadne propracovanost návrhu manželů Machoninových. Navržena byla doslova každá židle a příbor. S takovou pečlivostí se lze dnes setkat jen u těch nejluxusnějších staveb.

Je škoda, že v devadesátých a nultých letech se na tuto jedinečnost rezignovalo a výsledky dílčích rekonstrukcí přinesly posun do průměru a nudy, která se nikterak neliší od tisíců jiných hotelů. Ještě horší je, že podobnou cestou se chce vydat i plánovaná velká rekonstrukce, která by měla začít v následujících měsících.

V současnosti není plně využit potenciál stavby jako významného kulturního a společenského centra města. Díky své poloze v centru a výborné dostupnosti (včetně velkého parkoviště) by při troše snahy mohl tuto roli opět sehrát a to i za pomoci města.

Pro Karlovaráky je důležitý také osud bazénu, jediného padesátimetrového v Karlovarském kraji. Rozhodnutí o jeho uzavření považujeme za vysoce skandální a manažersky nesmírně chybné. Termální bazén, i díky své jedinečné poloze, byl naprosto špičkovou turistickou atrakcí a vítaným místem odpočinku pro místní.

Co budou Piráti prosazovat?

–        V rámci vedení města se budeme snažit o co nejširší dialog se státem nad plánovanou rekonstrukcí, do které bychom zapojili i samotnou architektku Machoninovou a její vnoučata z iniciativy Respekt Madam.

–        Z pozice města budeme prosazovat obnovení bazénu s co možno nejmenšími zásahy (žádné zmenšování nebo zužování bazénu).

–        Postupně ve spolupráci s hotelem oživovat kulturní a společenský život.

Vřídelní kolonáda

Lázeňství v Karlových Varech stojí na jedinečných přírodních zdrojích. Vřídlo, jako lázeňský symbol našeho města, je to nejcennější, co máme. Vše kolem něj musíme řešit co nejcitlivěji a nejopatrněji, aby “nezmizelo” jako v minulosti, což bylo pokládáno za znamení neštěstí.

Vřídelní kolonáda se v končícím volebním období stala jedním z klíčových občanských témat. Kvůli ní se poprvé v novodobé historii města konalo referendum, když se otázka zaměřila na zbourání současné kolonády a výstavbu repliky, která vychází z litinové kolonády z dílny autorů Fellner a Helmer. I když nemusíte s jejich pohledem souhlasit, respekt k sehnání necelých 5.000 podpisů vyjádřit musíte. Jen pro představu – ke komunálním volbám chodí pravidelně kolem 13.000 voličů.

Vedení města referendum nakonec vypsalo, když muselo respektovat rozhodnutí soudu. Vedení se nelíbilo znění otázky a chtělo tak konání zamezit. Nakonec se nicméně drželo zákonných hranic. Neudělalo ale takřka žádný vstřícný krok – nekonala se žádná veřejná debata o Vřídelní kolonádě (tu iniciovaly až občanští aktivisté několik měsíců po), aktivisté dostali omezený prostor v Radničních listech a jako třešnička na dortu – volební komise pro referendum byly v jiných místnostech, několikrát i v jiných budovách, než komise pro souběžně konané prezidentské volby. Ministerstvo vnitra přitom samo doporučuje mít obě komise v jedné místnosti, pokud je to technicky možné.

Výsledek referenda poměrně těsně (většina účastníků byla pro, ale nebyla splněna podmínka 35% účasti) odmítl litinovou repliku a v současné chvíli je tak stále naplánovaná rekonstrukce stávající kolonády, aby se po cca. 15 letech objekt zboural a postavila se kolonáda nová.

Současné problémy vygradovaly na začátku roku 2016, kdy byla část Vřídelní kolonády s výtryskem Vřídla uzavřena, neboť její stav se stal neudržitelným. Hned v březnu 2016 zastupitelé schválili usnesení, které primátora a vedení města zavazuje k co nejrychlejší mezinárodní architektonické soutěži o novou Vřídelní kolonádu. No a ani po 30 měsících se žádná taková nechystá.

Dovolíme si malou odbočku – během prvních jednání primátora a odborného týmu Kanceláře architektury města v červnu 2018 položil primátor Kulhánek odborníkům otázku, jak dlouho trvá taková architektonická soutěž. Dostal odpověď, že vítězný návrh lze mít za dva roky (viz https://www.kamkv.cz/1-zasedani-odborne-rady). Tedy za ty samé dva roky, během kterých město doslova spalo…

Není vyloučeno, že plánovaná rekonstrukce odhalí, že kolonáda je v mnohem horším stavu, než naznačují průzkumy. Pak by byla její obnova ekonomickým nesmyslem.

Co budou Piráti prosazovat?

Je třeba především citlivě zajistit samotné srdce Vřídla – tedy jeho zázemí. Po jeho přesunutí je možno začít s demontáží kolonády, kterou nahradí stavba vzešlá z mezinárodní architektonické soutěže (ve které může klidně zvítězit i replika Fellner & Helmer). Příprava soutěže musí začít okamžitě a musí zahrnovat území nejen kolonády, ale také Divadelního náměstí a (po dohodě s majiteli pozemků) také území „kamenolomu“ a proluky po domu „U Bílého lva“.

To vše v kombinaci s maximální otevřeností a informovaností občanů.

Vřídlo je to nejcennější, co ve městě máme. Díky němu je naše město světově proslulé. Zaslouží si tedy pečlivou a otevřenou péči, bez zákulisních jednání za zavřenými dveřmi. V tomto kontextu velmi oceňujeme práci Kanceláře architektury města, která by měla být garantem otevřenosti.

Krematorium

Karlovarské krematorium, které stojí v Rybářích, zahájilo svůj provoz na konci roku 1933 a zatím poslední kremaci provedlo v roce 2016. Výsledkem současného vedení je, že po dvou letech, během kterých slíbili pec opravit, vybrat staronového nájemce a mluvit o dalším rozvoji, bylo rozhodnuto o definitivním konci jediného krematoria v Karlovarském kraji.

Problémem současného vedení města, na který narážíme i v případě dalších problémů, je nedostatečná komunikace s občany. V tomto případě je dalším bodem i nerozhodnost. Ti samí lidé, co před dvěma lety plánovali koupi dvou pecí a další rozvoj krematoria, nyní otočili o 180°.

Primární nevýhodou současného stavu je zcela zbytné zdražení ceny pro zákazníka. Převoz pozůstalého není pochopitelně zadarmo a plná cena jde tak za objednavatelem. Problémy to nedělá jen občanů Karlových Varů, ale také celého kraje.

Současné vedení města se schovává za občany okolí, kteří si mají na krematorium a jeho negativní vliv stěžovat. V minulých letech neexistuje žádná petice ani větší mediální tlak. Na druhou stranu je pravda, že v blízkosti krematoria vyrostla hustá bytová zástavba a i když přítomnost necítíte fyzicky, může mít psychologický dopad.

Co by udělali Piráti?

–        V první řadě bychom pořídili do krematoria novou pec (ostatně se s ní počítalo) a obnovili plný provoz. Životnost pece do generální opravy bývá zhruba šest let.

–        Zeptali bychom se občanů, jestli jim samotné kreamatorium vadí – mj. pomocí ankety a veřejného projednávání.

–        V mezičase bychom začali vést jednání s krajem a okolními obcemi o možnostech spoluúčasti na provozu.

–        Pokud by výsledek veřejného zájmu bylo zrušit krematorium v Karlových Varech, spolupracovali bychom s krajem na vytipování nové lokality na území našeho kraje.

–        Obřadní síň bychom v každém případě zachovali a zrenovovali.

SPORTEM KU ZDRAVÍ...

Chceme aby byl v Karlových Varech dostatečně pestrý výběr sportovišť s kvalitním zázemím pro sportovce z řad široké veřejnosti.

Podpoříme projekty jednotlivých sportovních komunit na nová sportoviště a budeme je motivovat ke vzniku dalších projektů. Podpora bude

maximálně transparentní a spravedlivá všem organizacím, spolkům i sportovcům.

Peníze z rozpočtu města půjdou na vybavení sportovišť, nikoliv na platy profesionálních sportovců z komerčně oblíbených sportů.

Zjednodušíme a zelektronizujeme byrokracii při žádostech o grant nebo dotaci na sportovní akci. Město bude partnerem, ne překážkou!

Budeme motivovat děti i dospělé ke sportovním aktivitám a zdravému životnímu stylu – například pohybové a výživové poradenství, pořádání kurzů a workshopů či příměstských táborů, vytvoření tradice Městských sportovních her, podpoříme otevření školních bazénů a hřišť pro veřejnost.


Lázeňství v Karlových Varech stojí na jedinečných přírodních zdrojích. Primárními potřebami jsou tedy náležitá péče o tyto zdroje a rozvoj znalostí a způsobů jejich využití.

Podpora lázeňství by měla v první řadě směřovat k uspokojení těchto potřeb, např. podpora vzniku studijních oborů balneologie a hydrogeologie. Absence těchto studijních oborů má negativní dopad nejen na lázeňství (nedostatek odborníků v oboru), ale také na odliv mladých lidí z kraje.

Pro zvyšování kvality lázeňské péče a udržení statutu světového unikátu je velmi důležité obnovit vědecko-výzkumné aktivity a usilovat o pozici světového lídra v oboru.  

Obyvatelé lázeňského města musí mít k dispozici kvalitní nabídku lázeňských služeb – veřejné lázně, jinak nemají žádný benefit vyplývající z trvalého žití v lázních. Chceme změnit současný stav, kdy domácí obyvatelstvo má velmi omezený reálný kontakt s jedinečností přírodních zdrojů jejich města.  

 

KDO SI HRAJE NEZLOBÍ

Dostupné bydlení, dobře placená práce, dostatek sportovního i kulturního vyžití, široké možnosti celoživotního vzdělávání. To jsou základní atributy spokojeného života bez stresu, v klidu a v míru. Přesně proto na ně také myslíme v našem programu 😉

Hodláme maximálně podpořit aktivity spolků a organizací v oblasti kriminální a drogové prevence mládeže i dospělých, jako jsou Centrum pro mládež a alternativní sporty nebo Centrum zdraví a bezpečí. Navýšíme počet asistentů prevence kriminality v problémových lokalitách města.

 

VEŘEJNÝ PROSTOR

Nejvyšší prioritou je v současné době úspěšné dokončení Územního plánu a Plánu udržitelné městské mobility a Generelu dopravy a následné zajištění jejich důsledné aplikace.

Budeme ve spolupráci s KAMKV iniciovat vznik komunikační platformy o veřejném prostoru a jeho funkcích.

Vize a priority pro město by neměly vycházet pouze od aktuální politické reprezentace, ale musí vzejít z otevřené diskuze mezi odbornou veřejností, obyvateli města a politickou reprezentací, a měly by přesahovat jedno volební období.

Vstup do UNESCO vnímáme jako příležitost pro rozvoj lázeňství a cestovního ruchu, zároveň je ale nutné věnovat dostatečnou pozornost zátěži, kterou to pro město přináší, především pro infrastrukturu.

DOBŘE PLACENÁ PRÁCE?

V ideálním světě samozřejmost, bohužel jaká je realita v našem městě všichni víme. Lokální zaměstnavatelé jsou ve velké míře soukromé subjekty – čili nelze z pozice města ovlivnit jejich zaměstnaneckou či platovou politiku. Co však z pozice města lze, je motivovat zaměstnavatele aby nabízeli zaměstnancům lepší

pracovní i platové podmínky. Zejména v oblastech souvisejících s podstatou Karlových Varů – lázeňství, hotelnictví, gastronomie.

Hodláme zprůhlednit výběrová řízení na pracovní pozice v rámci samosprávy i městských společností a maximálně tak využít profesních odborností obyvatelstva.

Zároveň se budeme snažit nalézt zdroje financování platů odborníků potřebných pro správné fungování města a městských společností tak, aby byly alespoň na platové úrovni managera v Lidlu.

ŽIVÉ MĚSTO...

Vnímáme zcela tristní situaci s nedostatkem kulturního vyžití a chceme ji změnit! Především je třeba začít vnímat tuto problematiku jako jednu z prioritních pro rozvoj komunit v Karlových Varech a celkové kvality života obyvatel, ať už z pohledu kulturního konzumenta, nebo z pohledu umělce. Co hudební žánr, to jiná komunita lidí – chceme aby jsme si tu všichni “přišli na to svoje”. Proto jsme si jako jeden z prioritních cílů v případě silného mandátu od voličů stanovili

vybudovat Městské kulturní a komunitní centrum:

  • Multifunkční areál s hudebním klubem, barem, kavárnou, koncertním či přednáškovým sálem, prostorem pro výstavy, otevřenou dílnou (pro kutily z paneláků), otevřenou hudební zkušebnou, komunitní zahradou či skleníkem, uměleckým ateliérem, a podobně…
  • Prostor pro umělecké a společenské aktivity široké veřejnosti, podpora místních spolků, iniciativ a umělců napříč žánry
  • Jako ideální pro náš koncept se zatím jeví prostor bývalé vodárny v Tuhnicích

    Projekt bude od začátku podroben velmi široké společenské diskuzi – tak aby byl celý projekt maximálně transparentní a tak abychom vybudovali něco, co bude opravdu k užitku nás všech.


Podporujeme rozmanitost a moderní pohled na vzdělávání, ať už na to školní či to celoživotní – formální i neformální.

Rádi bychom iniciovali diskuzi mezi odborníky a rodiči dětí školou povinných, o pestrosti nabídky základních škol v Karlových Varech. V případě všeobecné shody a dostatečného zájmu dětí a rodičů by město mohlo krom stávajících deseti základních škol s klasickou formou výuky zřizovat i školu s alternativní výukou, tak jak je tomu i v jiných městech ČR. Více o různých formách vzdělávání se dozvíte například na alternativniskoly.cz nebo na strýčku Googlovi.

Budeme usilovat o rozvoj vysokého školství ve městě zejména v oborech blízkých lázeňství. Vnímáme také nutnost zajistit absolventům takové školy budoucí uplatnění v našem městě, například v rámci výzkumných aktivit Balneologického institutu.

Přítomnost vysoké školy, potažmo jejích studentů, bude mít pozitivní vliv i na další oblasti života ve městě, jako jsou kultura či spolkové aktivity.

Nabízí se i možnost začít veřejně diskutovat o dalších oborech vhodných k vysokoškolskému studiu v našem městě – design, sklářství, a podobně…

Daniela BíláDaniela Bílá, garant okruhu, KONTAKTOVAT

Sdílet
VARY POD PALCEM..

Mějte své město pod palcem, ať už ve smyslu kontroly jeho správců (politiků) nebo ve smyslu dostupnosti služeb úřadu online pro Vaše pohodlí – to je skutečné “smart city”. Lavičky s nabíječkou na telefon jsou jen doplněk.

Zmodernizujeme a zpřehledníme webové stránky města a vytvoříme propojenou

mobilní aplikaci. Online služby občanům na pár kliků nabídnou:

  • Informace spojené s chodem města (kontakty – včetně online messengerů,  provozní dobu, návody na řešení životních situací, objednání se online na úřad…)
  •  Vyřízení pochůzek online (např. žádost o dotace, zábory, reklamy,
  •  předzahrádky, poplatky, pronájmy městských sálů apod.)
  • Zasílání novinek a aktualit, platby v MHD a dalších městských organizacích, platby za parkování.
  • VizualizacI intenzity dopravy, volných parkovacích míst a pohybu  MHD v reálném čase, informace o uzavírkách a objížďkách
  • Moderní způsob nahlášení problému nebo závady ve městě (jdu – vidím problém – otevřu aplikaci v mobilu – vyfotím – odešlu).
  • Hlasování v anketách na aktuální otázky – nikoliv však jen pro formu, jak je  tomu doteď zvykem. Ankety budou transparentní, nezmanipulovatelné a s  vypovídající hodnotou. Každá anketa bude kontinuálně probíhat i v papírové  formě, pro ty kteří nejsou online.
  • Hlasování o participativním rozpočtu, díky kterému budou mít obyvatelé  možnost rozhodnout, na které veřejné projekty vynaloží město peníze.
  •  Participativní rozpočty běží již v desítkách obcí ČR a pomáhají k lepšímu
  •  zapojení občanů do komunitního života.
  • Zveřejníme open data a připravíme je k dalšímu využití.
VARY PRO ŽIVOT

Jako důležitý úkol vnímáme zajištění spokojeného života ve městě napříč generacemi a sociálními vrstvami obyvatel, jedině tak zajístíme městu přirozený demografický vývoj.

Budeme aktivně hledat možnosti k vybudování nájemních startovacích bytů pro mladé rodiny či sociálních bytů, abychom zamezili dalšímu obchodu s chudobou. Prověříme možnosti vybudování takových bytů v nevyužitých objektech města.

Budeme aktivně vyjednávat s investory plánovaných staveb ve městě, abychom dosáhli maximálního možného konsensu v otázce dostupného bydlení.

Podpoříme další rozvoj projektu Domova pro seniory ve Staré Roli a najdeme odpovídající objekt či místo pro zbudování Domova se zvláštním režimem.

Podpoříme stávající poskytovatele sociálních služeb a vytvoříme podmínky pro vstup nových – mapování a vzájemné síťování služeb. Finanční podpora a další rozvoj Domu dětí a mládeže a ZUŠ, Senior taxi nejen pro seniory – možnost i pro nemocné a zraněné.

MAGISTRAT BUDE OPOROU...

Zjednodušíme a elektronizujeme byrokracii při žádostech o grant nebo dotaci na kulturní  a sportovní činnost.

Rozšíříme systém dotačních titulů, zajistíme jeho transparentnost a dostupnost všem aktivním občanům a spolkům.

Pro spolky, provozovatele kulturních zařízení a organizátory kulturních, sportovních a společenských akcí bude město partnerem, ne překážkou!

Dlouhodobě nevyužité městské objekty poskytneme za jednoduchých podmínek k realizaci celospolečenských projektů, samozřejmě s náležitou porcí transparence a prostoru pro širokou veřejnost při rozhodování o projektu, jak v rámci budoucí užitnosti, tak v rámci financování – participativního rozpočtu.

KULTURA NA PERIFERII...

Chceme aby žilo celé město, ne jen jeho centrum, proto se budeme aktivně snažit i o oživení periferie, například akcemi orchestru (Flashmob), putovními venkovními výstavami, festivalem typu „Mezi bloky“ a podobně. Budeme podporovat aktivní občany a spolky při realizaci podobných projektů.

Myslíme si, že Karlovy Vary nedostatečně využívají atraktivity Mezinárodního filmového festivalu. Jedinou celoroční připomínkou tohoto každý rok se opakujícího svátku filmu je Thermal, který i nadále devastuje svým přístupem Ministerstvo financí pod vedením Babiše a Schillerové (facebook.com/respektmadam). Budeme aktivně vyvíjet argumentační nátlak na ministerstvo, aby k rekonstrukci hotelu a bazénu přistupovalo jako k celku a s respektem k původnímu architektonickému návrhu – Thermal byl postaven jako chrám MFF a tak by tomu mělo být i nadále.

Zasadíme se o vybudování muzea MFF a vytvoření chodníku slávy s otisky chodidel filmových hvězd jako turistické atrakce s velkým potenciálem.

Zajistíme další rozvoj místního profesionálního souboru Městského divadla.

 

PODPORA LOKÁLNÍCH ŽIV...

 

Město musí být partnerem pro lokální firmy a živnostníky, protože právě oni jsou srdcem lokální ekonomiky. Zavedeme poradenství a koučing pro začínající

podnikatele či projekty abychom podpořili jejich životaschopnost. Vše samozřejmě v kooperaci se stávající podporou různých institucí.

Zajistíme Lepší informovanost a komunikaci s podnikateli a živnostníky,

zejména před investičními akcemi města. Podpoříme rozvoj sociálních firem,

chráněných dílen a alternativních způsobů podnikání.

ABY VARY ZŮSTALY KARLOVY

 

Základní úlohou politika je vytvořit smysluplnou vizi pro město, zajistit

dostatek prostředků pro chod a rozvoj a průběžně kontrolovat plnění a efektivitu.

Rozpočet města musí být podroben revizi, jak na straně výdajové

efektivity, tak na straně příjmů. Příjmová oblast musí být posílena o vyšší využití dotačních titulů a o přímé příjmy města – například samostatně provozovat teplárnu, neprodávat vřídelní vodu pod nákladovou cenou, jednat o výši lázeňského poplatku apod.

Kontrolovatelným podkladem pro každého občana musí být přehledný a tetailní rozklikávací rozpočet, který ukáže množství přijatých a vynaložených prostředků. S výstupy pro porovnání s ostatními položkami našeho rozpočtu i rozpočty obdobných měst, a to včetně vývoje v čase a víceleté prognózy.

Město může a musí být dobrým hospodářem, jde pouze o to, zajistit řádné správce a jejich kontrolu. Je nutná revize stávajícího využití a správy veškerého městského majetku.

Nadace města nebude sloužit jako odklánění peněz z rozpočtu pro vybrané akce.

Politik si musí uvědomit, že po dobu výkonu funkce končí jeho podnikatelská aktivita navázaná na přímé výdaje města, protože se stává tvůrcem pravidel, správcem a kontrolorem.

Radní a zastupitel musí vždy rozhodovat informovaně, dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, protože každé hlasování si musí obhájit jednak před občany města a kontrolními orgány, a především před sebou samým. Má právo a povinnost být plně informován.

Pozice na odborech, v představenstvech i jednatelé společností musí být vybíráni na podkladě odbornosti v transparentních výběrových řízeních.

Maximální důraz na koordinovanou spolupráci s krajskými institucemi, dotčenými obcemi, společnostmi, spolky a občany. Nutno vytvořit prostor pro maximální zapojení aktivních. Například podpořit vznik osadních výborů, dílčí participační rozpočty, elektronická hlasování.

Váš názor nás zajímá

Komunikovat (ať už tradičními či moderními online způsoby) se širokou

i odbornou veřejností a maximálně jí vyjít vstříc, považujeme za naprostý základ pro pozitivní vývoj města! Nebudeme si o veřejných věcech šeptat jen proto, že veřejná argumentace je příliš dlouhá nebo složitá. Naopak! Poskytneme široké veřejnosti maximální množství podkladů a informací, aby si mohla

svobodně utvořit ucelený názor na věc a mohli jsme tak společně vytvářet příjemné místo pro život – pro nás i budoucí generace.

Zasedání městského zastupitelstva a výborů zavedeme opět od odpoledne, aby se mohla pohodlně účastnit i široká veřejnost. K online přenosům ze zasedání zastupitelstva  zavedeme i online přenosy z jednání městských výborů. Zvýšíme četnost zasedání městského zastupitelstva na minimálně 10x ročně, Zveřejníme podkladové materiály zastupitelstva i pro veřejnost.

Hodláme maximálně zatraktivnit městská fóra v jednotlivých čtvrtích tak aby se jich účastnilo větší množství občanů a řešili skutečné problémy města.

Zavedeme jejich moderaci, online přenosy a interaktivní zapojení občanů.

V případě konání dalších referend dostanou petenti dostatečný prostor k představení svých zájmů.

V případě velkých investičních záměrů budeme včas pořádat veřejná

projednávání a představení projektů. Situace s IDT nebo Alžbětinými lázněmi se nebude opakovat!

PLYNULÁ DOPRAVA

 

V rámci zlepšení kvality dopravní obslužnosti centra i periferie je potřeba:

  • – Optimalizace linek MHD, zejména návaznost na brzké spoje autobusů a vlaků.
  • – Přidání spojů noční MHD, propojení Dolního a Horního nádraží
  • – Podpora malých terminálů dopravy – návaznost městské a meziměstské dopravy.
  • – Posilování smart prvků v dopravě – chytré zastávky či sledování MHD
  •    v reálném čase (už neběhejte zbytečně na autobus), monitoring volných
  •     parkovacích stání ve městě, plynulost dopravy a tak dále..
  • – Budeme nakupovat nové autobusy MHD zásadně s klimatizací.
  • – Podpora eko způsobů dopravy – elektrobusová linka jako pilotní projekt mezi Tržnicí a lázeňskou částí podél řeky.
  • – Instalace dobíjecích stanic pro elektromobily.
  • – Řešení dopravního terminálu (bez monstra u Tržnice)
  • – Podpora výstavby parkovacích domů
  • – Prověření možnosti vybudování P+R parkovišť s návazností na MHD a železnici.
  • – Podpora cyklodopravy – rozšiřování sítě cyklostezek a bikesharing
  •  (půjčovna kol) a elektromobility – půjčovna e-kol, e-koloběžek;
  •     městské nákupy elektromobilů.
  • – Připravení půdy pro vstup služeb sdílené ekonomiky (např. Uber)
  • – Rozšíření rekonstrukcí místních komunikací a chodníků a to nejen v
  •  předvolebním čase!
×